At holde dit køretøj i tip-top form kræver konstant overvågning af vitale væsker. Læs du ejere manual og kigge efter et diagram af motoren. De fleste gange vil der være et diagram, der viser hvor man kan tjekke alle de store væsker. Dette bør være dit udgangspunkt. Hvis din manual er tabt i handskerummet eller du aldrig haft en, så spørg din mekaniker eller en ven, der kender biler til at vise dig alle de steder hen til indskrive. Der er 4 store niveauer at tjekke på de fleste biler.

Motorolie – normalt mod fronten af motoren og markeret “OIL” tjekke altid din oliestanden med motoren OFF. Fjerne oliepinden og aftørre olien med klud eller håndklæde og derefter sætte oliepinden tilbage i hullet. Nu trækker ud og får en læsning. Du kan have til at holde oliepinden til lys til at få en god læsning som frisk olie kan nogle gange være svært at se. På oliepinden vil der være to mærker der angiver et maksimum og minimum niveau for olie. Gør det til en vane at kontrollere din olie hver anden uge.

Transmissionsolie – hvis du har en automatisk transmission, så vil du have en oliepind hen til indskrive den væske niveau. Det er mest almindeligt forekommende mod bagsiden af motorrummet eller mod passagersiden. Du bør finde ud hvor hen til indskrive væsken ved at kigge på instruktionsbogen eller på oliepinden selv. De fleste biler nødt til at køre med overførsel i parken eller neutral. Også bør fremsendelse være varmet op til at give et sandt læsning. Kontroller, at bilen har kørt for en kort afstand for at sikre alt er op til driftstemperatur. Kontrol er ligesom at kontrollere din olie, tør oliepinden, erstatte, trække sig ud igen og kontrollere niveau. Hvis du har en manuel transmission der er ingen oliepinden og for at kontrollere den væske niveau du skal kravle ind under bilen og fjerne et fyld stik. Jeg ville have din mekaniker check dette for dig en gang om året hvis du ikke føler sig trygge derved.

Motorens kølevæske —forsigtighed–aldrig åbne din radiator kasket, når motoren er varm! Trykket i systemet kan sende varme kølevæske sprøjt på dig. De fleste biler har et overløb flaske, som vil have niveau markeringer. Holde kølevæske mellem disse markeringer. Hvis du vil åbne radiatoren, Sørg for, at motoren er kold.

Servostyring væske – bilen bruger olie til at hjælpe med at styre bilen. Væsken er normalt kontrolleret på pumpen, men kan være væk fra pumpen i en separat beholder. Som transmission, bør denne væske også kontrolleres når op til driftstemperatur. Mest almindeligt er målt ved en lille oliepinden knyttet til fælles landbrugspolitik i reservoiret.

Bremse væske – på de fleste nyere biler kan du bremse væske niveau uden at fjerne fælles landbrugspolitik på de master cylinder. Der vil være niveau markeringer på siden af den plast reservoir. Hvis du skal fjerne dækslet for at kontrollere den væskeniveau, være omhyggelig med ikke at spilde nogen væske på de omkringliggende maling. Bremsevæske gør en dejlig maling-/ lakfjerner 🙂

Forruden sprinklervæske – det er den magiske blå væske, der sprøjter ud af din hætte. De fleste reservoirer har niveau markeret på siden, men nogle nyere biler har dem begravet under alt, så du ikke kan se. Fylde bare til toppen, er der ingen skade i at overfylde.

Hvis du skal tilføje alle væsker for at opdrage niveauerne, er en tragt nyttigt at undgå spild. Holde styr på, hvor ofte du tilføje olie og transmissionsolie. Hyppige tilføjelser kan pege på lækager og motorslitage.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *